پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4642
-
الف
+

خانه پدری‌ محمد میرشکرایی، پیشکسوت مردم شناسی موزه شد

با حضور رئیس میراث فرهنگی، خانه پدری‌ محمد میرشکرایی، پیشکسوت مردم شناسی در تفرش به عنوان موزه مردم‌شناسی افتتاح شد.

با حضور رئیس میراث فرهنگی، خانه پدری‌ محمد میرشکرایی، پیشکسوت مردم شناسی در تفرش به عنوان موزه مردم‌شناسی افتتاح شد.

به گزارش آی‌فیلم، شبان میرشکرایی درباره تبدیل خانه اجدادش به موزه مردم شناسی گفت: این خانه بهمن ماه سال ۷۹ به شماره ۲۹۷۱۲ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده بود. این خانه بخشی از مجموعه  بزرگی است که به موزه تبدیل شده است و در گذشته این خانه یکی از بزرگترین خانه‌های تفرش با ارسی و حیاط‌های متعدد بود که بخش اصلی آن در دهه ۲۰ تخریب شد.

وی ادامه داد: در این خانه بیشتر وسایلی که به نمایش گذاشته شده وسایل زندگی مردم تفرش از جمله وسایل زندگی در این خانه است. مانند علم هایی که در زمان ایام محرم بیرون آورده می شد و به دوران زندیه تعلق دارد.

وی گفت: این خانه از مجموعه خانه‌هایی بود که تا سال ۷۰ مادربزرگ من در آن زندگی می‌کرد. اما با فوت او این خانه را به سازمان میراث فرهنگی دادیم تا تخریب نشود و آن را به موزه تبدیل کنند. مرمت این خانه از سال ۸۰ شروع شد و مدیرکل امور موزه‌ها و مدیرکل میراث فرهنگی استان در تغییر کاربری این خانه به موزه همکاری کردند. علت انتخاب این خانه نیز فارغ از اینکه پدرم در حوزه مردم شناسی متخصص است و جدا از ارزش معماری این خانه، اهمیت آن در میان مردم تفرش است. این خانه دارای ارزش میراث ناملموس مردم تفرش نیز هست. چون بسیاری از آیین ها و مراسم مذهبی، گردهمایی ها، عروسی و حل مشکلات در این خانه شکل می گرفت و مردم این خانه را پاتوق حل مشکلات خود می دانستند. از این جهت در زمان افتتاح نیز مردم تفرش در این خانه جمع شده و از تبدیل آن به موزه خوشحال بودند.

ص گ / ح ی

نظر شما
ارسال نظر